دستگاه آسیاب صنعتی ادویه جات دستگاه پیشرفته ای از آسیاب‌های قدیمی است که برای خورد کردن و پودر کردن یکدست مواد غذایی و ادویه استفاده می‌شود. ادویه جاتی مانند زردچوبه، فلفل، سماق، تمر هندی، زنجبیل، سنجد و… مواردی هستند که با استفاده از این دستگاه پودر شده و در بازار عرضه می‌شوند. 

کیفیت ادویه پودر شده به وسیله این آسیاب به قدری مناسب است که نیازی به الک کردن باقی نمی‌گذارد. این آسیاب ها در ابعاد و قدرت موتورهای مختلف و با مکانیزم چکشی ساخته می شوند. بنابراین می توان آنها را در انواع آسیاب رومیزی، نیمه صنعتی و تمام صنعتی یافت.
 

انواع دستگاه آسیاب صنعتی ادویه جات

آسیاب‌ صنعتی ادویه جات همراه با برق سه فاز بوده و مناسب کارخانه‌ها و عطاری‌های بزرگ است. برخی از این عطاری ها و عمده‌فروشان نیاز بارزی به این دستگاه دارند. چرا که ظرفیت تولید در چنین کارگاه‌هایی بالاست و انتخاب آسیاب‌هایی با قدرت موتور و ظرفیت بیشتر امری ضروری به شمار می‌رود. 
دقت در انتخاب و خرید این آسیاب‌ها جهت حفظ کیفیت محصول خروجی و حاصل شدن پودری یکدست و مورد رضایت مشتری، از اهمیت بالایی برخوردار است. ضمن آنکه دستگاه در چنین کارگاه‌هایی باید علاوه بر بازدهی بالا، از اصطکاک کم و عمر بالایی برخوردار باشد.
گروه دیگر، کارخانجات و کارگاه‌های بزرگ اند که به دنبال آسیاب های صنعتی پر قدرت با بازدهی بیشترند. این آسیاب‌ها شامل انواع آسیاب چکشی و شمشیری در ظرفیت‌های مختلف می‌شود. به طور معمول دستگاه‌های مورد پسند این گروه قدرت موتورهای بالای 20 اسب بخار می‌باشد.
 
 

این آسیاب ها چه ویژگی هایی دارند؟

موارد بسیاری در خرید آسیاب های صنعتی تاثیرگذار است که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
جنس دستگاه‌های آسیاب صنعتی اغلب از فولاد است و حتی چکش‌های به‌کار رفته در آنها نیز از فولاد ساخته می‌شود تا استحکام لازم را دارا باشند.
 
  • دارای قدرت بالا و کارکرد بیشتر نسبت به آسیاب‌های نیمه صنعتی
  • قابلیت صرفه جویی در بازه زمانی آسیاب کردن
  • کاهش تعداد نیروهای انسانی
  • تعمیر و نگهداری با کمترین هزینه
  • تیغه های تیز و برنده با کمترین اصطکاک
  • قابلیت خرد کردن انواع مواد غذایی،ادویه جات، غلات و سایر مواد نرم و سخت
  • قدرت موتور بسیار
  • مواد خروجی کاملا یکدست و بدون ایجاد گرد و غبار
  • دارای خدمات پس از فروش و تضمین کیفیت
 

 تفاوت انواع دستگاه آسیاب صنعتی ادویه در چیست؟

بسته به نوع مواد و ظرفیت تولید روزانه این آسیاب های در ابعاد و قدرت موتورهای مختلفی ساخته می شوند. 
در آسیاب‌های کوچک‌تر که گاهاً در خانه نیز از آنها استفاده می‌کنند، از برق تک فاز استفاده می‌شود اما برای استفاده‌های صنعتی همانطور که گفته شد از برق 3 فاز استفاده می‌شود.
 
ظرفیت دستگاه‌های آسیاب صنعتی و کارگاهی به حدود 3000 تا 5000 کیلوگرم در هر شیفت کاری می‌رسد. اما در رابطه با ظرفیت دستگاه‌های آسیاب مختص به آشپزخانه، و رومیزی های کوچک می‌توان گفت که به چیزی در حدود دو و نیم کیلوگرم در هر دقیقه می‌رسد. که البته این مقدار بسته به ظرفیت آسیاب می تواند بیشتر هم باشد. باید دید برای کجا و چه ظرفیتی لازم است؟ 
دستگاه آسیاب رومیزی که در اغلب عطاری‌ها دیده می‌شود، بر روی میز یا پیشخوان عطاری‌ها قرار می‌گیرد. این دستگاه از جنس فولاد بوده و برای استفاده‌ در حجم‌های کم روزانه به کار می‌رود.
آسیاب نیمه صنعتی نیز مناسب عمده فروشان و کارگاه ها با ظرفیت متوسط روزانه است که در قدرت موتورهای 3،5،10 و 15 اسب بخار با مکانیزم چکشی ساخته می شود. این مدل آسیاب ها بسیار مناسب کارگاه های بسته بندی است.
حال اگر به ظرفیت های بسیار بالا نیاز باشد، باید به دنبال آسیاب های صنعتی بود. این دستگاه‌ها نیز با عملکردی چکشی، قادر به خرد کردن  هر نوع مواد غذایی، شیمیایی و… هستند. تعداد چکش‌های دستگاه در هر مدل متفاوت است و در برخی موارد که 150 اسب بخار دارند، از 144 چکش در ساختار آن استفاده می‌شود.
 

مواردی که در خرید آسیاب ها باید به آن دقت کرد

به صورت کلی کارخانه‌ها با توجه به تولیدات عمده و فروش بالایی که دارند، به موارد زیادی اهمیت می‌دهند. یکی از این موارد نداشتن گرد و غبار است. داشتن گرد و غبار افراد را به شدت اذیت خواهد کرد، به‌ویژه افرادی که دارای حساسیت‌های مختلف هستند. در پودر کردن ادویه جات با توجه به مواد تند و... مانند فلفل آسیب‌ زیادی به افراد دارای حساسیت خواهد زد، پس نمی‌توان به سادگی از این موضوع گذشت. 
 
برای رفع این مساله بروی اسیاب های صنعتی می توان تقاضای نصب بارریز و سیلیکون ( سیلو و مکنده ) داشت. این کار موجب راه اندازی یک آسیاب کامل بدون ایجاد هرگونه حساسیت برای افراد مستقر در کارگاه خواهد بود.
یکی دیگر از مواردی که توجه زیادی به آن می‌شود، این است که دستگاه پودرینگی مناسبی را ارائه دهد. به همین دلیل است که در دستگاه از دو نوع فیلتر استفاده می‌شود. این مورد باعث می‌شود تا بخش‌هایی که به خوبی پودر نشده‌اند برگشت خورده و دوباره از فیلتر رد شوند تا به صورت کامل و یکدست پودر شوند و اصطلاحاً به پودرینگی مناسبی برسند.
موضوع دیگر جنس دستگاه است که اکثر سازندگان آن را از فولاد می‌سازند. استفاده از استیل سختی‌های خود را دارد و فروش زیادی هم ندارد. قیمت بالای دستگاه آسیاب از جنس استیل هر دو طرف سازنده و مصرف‌کننده را از سفارش آن دور می‌کند. اگرچه که دستگاه آسیاب صنعتی از جنس استیل، قابلیت سفارشی‌سازی دارد که مورد توجه برخی از افراد قرار می‌گیرد.
برخی موارد هم باعث ‌می‌شود تا افراد دستگاه را به راحتی انتخاب کنند و برایشان مهم است که این موارد را مورد بررسی قرار می‌دهند:
  • جنس تیغه
  • کارکرد تیغه
  • پودرشوندگی
  • میزان تولید در ساعت
  • ساختار و اکونومی دستگاه
 

قیمت دستگاه آسیاب ادویه صنعتی

قیمت دستگاه آسیاب صنعتی ادویه جات بسیار برای خریداران حائز اهمیت است و نمی‌توان به‌سادگی از آن گذشت. قیمت این دستگاه‌ها بر موارد زیادی بستگی دارد و باتوجه به کارکردهای زیادی که دارد. نوع آسیاب ، ظرفیت تولیدی، جنس تیغه هاو… از مواردی هستند که بر قیمت دستگاه‌های صنعتی آسیاب تاثیر گذارند. برای اطلاع از قیمت ها می‌توانید به وبسایت نیکوپک مراجعه کنید.
 

جمع‌بندی

دستگاه‌ آسیاب صنعتی ادویه جات از دستگاه‌هایی است که تحت تاثیر توسعه علوم صنعتی قرار گرفته و از دستگاه‌های آسیاب دستی به این پیشرفت رسیده است. در خرید آسیاب به پودر کردن و تعداد اسب بخار آن دقت کنید و دستگاه دارای کارایی مناسب خود را خریداری کنید. ساختار و اکونومی دستگاه، میزان تولید در ساعت و کارکرد تیغه از دیگر مواردی است که در هنگام خرید دستگاه باید به آنها دقت داشت.
برای خرید بهترین دستگاه آسیاب صنعتی اصفهان به سایت نیکوپک سر بزنید.
 
اگر نیازبه راهنمای دریافت جواز کسب عطاری دارید کلیک کنید.