دستگاه شستشوی میوه صنعتی

شستشوی میوه از پایه ای ترین کارها برای کارگاه ها و کارخانه های تولید مواد غذایی و… است. بنابراین وجود یک یا چند دستگاه شستشوی میوه برای کسب و کارهایی که به نحوی با فرآوری میوه سروکار دارند، امری ضروری است. کارخانه هایی چون تولید خیارشور و ترشیجات، مربا، آبمیوه و کمپوت سازی، لواشک و… از جمله مشتریان بالقوه این دستگاه ها هستند.
در صنعت تولید مواد غذایی مسئله ی بهداشت و رعایت استانداردهای بهداشتی بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل دستگاههای مکانیزه شستشو در این صنعت جایگاه ویژه ای دارند که باید تمامی استانداردهای مد نظر وزارت بهداشت را داشته باشند. از سوی دیگر یکی از الزامات راه اندازی کسب و کار در حوزه تولید مواد غذایی هستند.

برحسب نوع محصول و نیاز مشتری، این دستگاه ها از تنوع زیادی برخوردار هستن که در ادامه به آن می پردازیم:
بسته به نیاز مشتری می توان از وان های شستشو اتوماتیک یا معمولی استفاده کرد. وان های استیل معمولی اغلب جهت خیساندن مواد به کار می رود و فرآیند شستشو توسط اپراتور انجام می شود. با وجود ارزان بودن قیمت این مدل وان ها، باید زمان، انرژی و آب زیادی صرف شستشوی میوه و سبزیجات شود.

اگر این موضوع برای شما دردسر ساز است، پس باید به دنبال دستگاه های مکانیزه شستشو باشید. دستگاه هایی که با وجود چند موتور، بازدهی چند برابری خواهند داشت. همچنین شستشوی کامل تر، بهداشتی تر و سریع تر خواهند داشت و نیازی به حضور دائمی اپراتور ندارند.


انواع دستگاه مکانیزه شستشوی میوه

از این دستگاه های شستشو جهت شستن مقدار زیادی میوه استفاده می‌شود. این‌یک وسیله مهم برای فرآوری اولیه میوه است، که جهت اطمینان از پاکیزگی محصولات و همچنین بهداشت محصول نهایی مورد استفاده قرار میگیرد. جهت شستشوی میوه انواع دستگاه شستشوی میوه وجود دارد. زیرا میوه ها متنوع هستند و هر کدام باید با دستگاه مناسب خود شسته شوند. در ادامه به معرفی انواع دستگاه شستشوی میوه پرداخته می شود.

دستگاه شستشوی میوه: این دستگاه برای شستشوی انواع مرکبات از جمله پرتقال و سیب مناسب است.
دستگاه شستشوی میوه های حساس: جهت شستشوی میوه هایی همچون توت فرنگی گیلاس، انگور، آلبالو و …. از دستگاه شستشوی میوه های حساس استفاده می شود. این میوه ها دارای بافت نرم و آسیب پذیری هستند بنابراین باید از دستگاه های مجهز به سیستم حباب ساز استفاده کرد که کمترین آسیب به میوه ها وارد نشود.

نحوه کار با دستگاه

در دستگاه شستشوی میوه، جریان فشار بالای آب و سیستم حباب‌ساز باعث شستشوی اصولی و کاملا تمیز محصولات می شود. انرژی تولید شده هنگام برخورد حباب آب با سطح محصول باعث تمیز شدن آنها می‌شود. سطح میوه‌ها و سبزی‌ها ساییده شده و در نهایت تمیز می‌شوند.

عملکرد دستگاه شستشوی میوه به این صورت است که ابتدا میوه‌ها را داخل مخزن آب دستگاه می کنیم تا تحت تأثیر جریان فشار بالای آب و حباب‌های شدید هوا، کاملاً پراکنده ‌شوند، بچرخند، شسته شوند و در نهایت به مرحله بعد منتقل ‌شوند. رسوبات شسته شده از روی سطح محصولات به پایین وان شستشو فرو می‌روند.

در جریان شستشو ناخالصی‌ها و رسوبات و … وارد مخزن گردش آب می‌شوند و در مخزن آب می مانند. فیلتر مخزن آب را می‌توان به‌راحتی جدا کرد و ناخالصی ها را تخلیه نمود. ناخالصی‌های شناور از طریق طغیان آب تخلیه می‌شوند. ضمن تمیز نگه‌داشتن وان شستشو، آلودگی‌ها را نیز به‌طور کامل از بین می‌برد. تمام طراحی‌های روی دستگاه شستشو جهت اطمینان از تمیز شدن موثر محصول طراحی‌شده‌اند.

برای هر شیفت کاری چه میزان آب لازم است؟


یکی از مزیت های مهم این دستگاه های شستشو، صرفه جویی در مصرف آب از طریق سیستم تصفیه نصب شده به روی دستگاه است.
بسته به گنجایش وان دستگاه، ظرفیت آب مصرفی نیز در هر دستگاه متغیر است. به‌عنوان نمونه در دستگاه شستشوی میوه مدل حباب‌ساز با طول ۲۷۵ سانتیمتر و عرض ۱۰۰ سانتیمتر و ارتفاع ۱۶۰ سانتی متر، حدود ۱۰۰۰ لیتر آب ظرفیت دارد و پمپاژ آب در این دستگاه ۱۱۰ لیتر بر دقیقه است. این دستگاه با دارا بودن سیستم فیلتراسیون پیشرفته آب موجود در مخزن شستشو را تا ۹۷ درصد تصفیه و با استفاده از سیستم سیرکولاسیون آب تصفیه‌شده به مخزن شستشو بازگشته و مجدداً مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 


برای برآورد دقیق تر می توانید با کارشناسان نیکوپک در تماس باشید. با ورود به سایت نیکوپک از بروزترین قیمت تجهیزات صنایع غذایی به همراه بروشور اطلاعات فنی بهره مند شوید.