دستگاه آسیاب از پرکاربردترین تجهیزات صنایع غذایی است که در صنایع و واحدهای تولیدی مختلف همچون دارویی، شیمیایی، دام و طیور، کارخانه ها و کارگاه های مواد غذایی، عطاری ها، منزل و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کل، اسیاب ها به سه گروه خانگی (رومیزی)، نیمه صنعتی و صنعتی دسته بندی می شوند. با داشتن اطلاعات کافی درخصوص هرکدام، می توانید بهترین نوع آسیاب را متناسب با نیاز خود انتخاب نمایید. به همین خاطر پیشنهاد می کنم تا آخر این مقاله همراه من باشید.
عملکرد این اسیاب ها بسته به نوعشان می تواند به صورت چکشی، شمشیری، چرخشی یا سایشی باشد. بهترین نوع جنس تیغه نیز، فولاد سخت شده است که عمر تیغه ها را بالا میبرد.
اکثر سازندگان اسیاب بر این ادعا اصرار دارند که دستگاه های آن ها توان پودر و بلغور کردن انواع مواد سخت و نرم را دارد. ادعای نادرستی نیست، اما باید بدانید که هدف شما داشتن پودر کاملا یکدستی است یا تنها قصد خرد و بلغور کردن آن را دارید؟ یا شاید به دنبال پودر و بلغور مواد خود به طور همزمان باشید! اصلا ظرفیت تولید روزانه شما چقدر است؟ نوع ماده ای که قصد آسیاب ان را دارید چیست؟
همانطور که می دانید برخی دستگاه ها به طور اختصاصی برای مواد مورد نظر وظرفیت شما طراحی شده اند تا پاسخگوی نیازتان باشند. از این رو باید آسیابی متناسب با کار خود تهیه کنید. حال برای شناخت کامل به شرح هر گروه از آسیاب های نامبرده می پردازیم:

 

۱.دستگاه آسیاب خانگی و مغازه

آسیاب گهواره ای و رومیزی عطاری از جمله آسیاب های مینی و پرطرفداری هستند که به دلیل اشغال فضای کم، مناسب کسب و کارهای خانگی و مغازه های کوچک اند. این آسیاب های رومیزی کاربری راحتی داشته و از برق شهری (۲۲۰ ولت) تغذیه می کنند و برای آسیاب مواد در حجم کم به کار می روند.


انواع این آسیاب های رومیزی:

  • آسیاب گهواره ای (۳ تا ۱۰ کیلوگرم بر ساعت)
  • اسیاب عطاری ( ۱۰ تا ۳۰ کیلوگرم بر ساعت)

برای افرادی که روزانه قصد آسیاب حدود ۳ تا ۱۰ کیلوگرم مواد عطاری و… دارند، آسیاب گهواره ای انتخاب مناسبی است. این آسیاب خانگی برای عطاری های کوچک هم مناسب اند. بهترین نوع موتوری هم که میتوان برای آن استفاده کرد، آرمیچر بوش آلمان است.

اما کسانی که به آسیاب قدرتمندتر و در حجم بیشتر نیاز دارند، آسیاب رومیزی عطاری پیشنهاد می شود. این آسیاب با عملکرد تیغه چرخشی و قدرت موتور ۲۴۰۰ وات یکی از بهترین دستگاه آسیاب های رومیزی عطاری است. این دستگاه تا ۱۰ کیلوگرم برساعت برای مواد سخت و تا ۳۰ کیلوگرم بر ساعت توان آسیاب و پودر کردن مواد نرم را دارد. آسیاب ادویه جات مختلف، شکر، انواع غلات، گیاهان دارویی، هسته خرما و کنجد و… از جمله موادی است که می توان با این دستگاه آسیاب کرد؛ بی آنکه ذره ای لرزش یا گرد وغبار ایجاد کند.


مدل موتور نیز آرمیچر بوش آلمان است و سرعت آن قابل تنظیم بروی دور تند (۳۰۰۰۰ در دقیقه) و کند (۱۵۰۰۰ در دقیقه) می باشد. با توجه به ویژگی های فوق العاده این اسیاب، به جرعت می توان گفت که این دستگاه یکی از پرفروش ترین و محبوبت ترین آسیاب های خانگی و عطاری بوده است. حتی در برخی کارگاه های کوچک همچون قنادی ها هم مورد استفاده قرار می گیرد.

۲.آسیاب های صنعتی و نیمه صنعتی (کارگاهی_ کارخانه ای)


الف) آسیاب های نیمه صنعتی (کارگاهی)

اگر ظرفیت تولید روزانه شما بیش از این مقدار شود؛ یعنی در حدود ۵۰ کیلوگرم در ساعت یا بیشتر، باید به دنبال آسیاب های نیمه صنعتی باشید. ظرفیت متوسط این آسیاب ها در رنجی در حدود ۵۰ تا ۷۵۰ کیلوگرم متغییر است و به سه نوع زیر دسته بندی می شوند:

  • آسیاب نیمه صنعتی عطاری (۵۰ کیلوگرم در ساعت)
  • آسیاب چکشی (۱۰۰ ، ۲۰۰، ۳۵۰ کیلوگرم در ساعت)
  • آسیاب شمشیری (۱۰۰، ۲۰۰، ۲۵۰ ،۵۰۰ ، ۷۵۰ کیلوگرم در ساعت)


عملکرد دستگاه آسیاب چکشی ونیمه صنعتی عطاری، چکشی بوده و جنس این چکش ها از فولاد سخت می باشد. قدرت موتور آسیاب نیمه صنعتی عطاری ۳ اسب بخار و با سرعت ۳۰۰۰ دور در دقیقه است که توان آسیاب انواع مواد سخت و نرم را دارد. عملکرد این دستگاه قدرتی بوده و نسبت به آسیاب رومیزی ها توان آسیاب در حجمی حدود ۲ برابر را دارد. چنانچه ظرفیت تولید شما بیش از این مقدار شود باید به دنبال خرید اسیاب چکشی یا شمشیری متناسب با نیاز خود باشید. حال تفاوت این دو آسیاب با یکدیگر در چیست؟

تفاوت دستگاه آسیاب چکشی و شمشیری:

اصلی ترین تفاوت اسیاب های شمشیری با چکشی در تعداد و نحوه قرارگیری تیغه هاست. موضوع دیگر در خصوص پودری یا بلغور شدن مواد است. مثلا کسانی که برای تهیه خوراک دام و طیور به دنبال آسیاب هستند، پیشنهاد ما آسیاب شمشیری است. چرا که این دستگاه تمام مواد را به صورت بلغور شده خرد می کند. اما اگر برای این منظور از چکشی استفاده شود، علاوه بر بلغور، مقداری از مواد به صورت پودر نیز آسیاب می شود.شکل ظاهری این اسیاب ها یکی است، اما درون محفظه اسیاب و تیغه ها متفاوت اند.


آسیاب چکشی مجموعا ۴ تیغه دارد که همه آن ها به فواصل یکسانی بروی یک محور دایره ای شکل قرار گرفته اند. اطراف محفظه داخلی دستگاه نیز، دارای کنگره هایی است که حدود ۷۵ درصد این محفظه را فرا گرفته است و مابقی آن با مش پوشیده است. دلیل آن هم درگیری هرچه بیشتر مواد با سطح این کنگره ها و تبدیل شدن به پودر است. درصورتیکه در نوع شمشیری میزان این کنگره ها در حدود ۲۰ درصد فضای بالای محفظه داخلی را پوشانده است و ۸۰ درصد دیگر مش قرار دارد. همین موضوع باعث بلغور و گرانولی شدن مواد بعد از آسیاب می شود.


نکته دیگر درخصوص اسیاب های شمشیری تعداد و نحوه قرارگیری تیغه هاست. تیغه های این اسیاب هم مثل چکشی، در چهار ردیف به فواصل یکسان و بروی یک محور دایره ای شکل قرا دارند. با این تفاوت که در هر دیف بجای یک تیغه،۴ تیغه به موازات هم و در یک راستا تعبیه شده اند. یعنی مجموع تیغه های شمشیری ۱۶(۴*۴) و تیغه های چکشی ۴ عدد است.

 

ب) دستگاه آسیاب صنعتی ( کارگاه_کارخانه)

سومین گروه از آسیاب ها، مربوط به آسیاب های بزرگی است که برای کارخانه یا کارگاه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد این آسیاب ها بصورت چکشی است و تعداد چکش ها برحسب مدل دستگاه از ۲۴ تا ۱۶۴ متغیر است. این اسیاب های صنعتی برحسب نیاز مشتری در قدرت موتورهای مختلف ( از ۲۰ الی ۲۰۰ اسب بخار ) ساخته می شوند. ظرفیت متوسط این اسیاب ها از ۶۰۰ کیلوگرم در ساعت شروع و تا ۵۰۰۰ کیلوگرم در ساعت گنجایش دارد.


ازجمله تجهیزات قابل نصب بروی این آسیاب ها مگنت و دمنده است که فلزات،سنگ و دیگر اجسام اضافی را از محصول جدا کرده و عمر تیغه ها را بالا میبرد. این دستگاه های قدرتمند به راحتی هرنوع مواد سختی را به پودر یکدست تبدیل می کنند. همچنین در قسمت خروجی مکنده و سیلو نصب می شود تا محصول پودر شده در آنجا جمع شود.
این آسیاب ها همچون دیگر آسیاب های نام برده، فاقد هرگونه گرد و غبار و لرزش هستند و دارای خدمات پس از فروش و ضمانت کیفیت می باشند.

 

قیمت دستگاه آسیاب

جهت مشاهده قیمت دستگاه های آسیاب مختلف به همراه بروشور اطلاعات فنی می توانید به سایت نیکوپک مراجعه کنید. نیکوپک یکی از سازندگان انواع دستگاه صنایع غذایی است که بروی تمامی محصولات خود،ضمانت کیفیت ۱۸ ماهه و خدمات پس از فروش ۱۰ ساله قرار داده است.

جهت ارتباط با کارشناس فروش همین حالا تماس بگیرید: ۰۹۲۲۰۶۶۹۴۵۰ – ۰۳۱۳۳۹۳۱۳۶۰